Baroque and Rococo
BAROQUE AND ROCOCO
BAROQUE :
Baroque adalah zaman gaya artistik yang menggunakan gerakan berlebihan dan jelas, terperinci dengan mudah ditafsirkan untuk menghasilkan drama, ketegangan, kegembiraan, dan kemegahan dalam arca, lukisan, seni bina, kesusasteraan, tarian, teater, dan muzik. Gaya ini bermula sekitar 1600 di Rom dan Itali, dan merebak ke kebanyakan Eropah.
Era Baroque kadang-kadang longgar dibahagikan kepada tiga fasa anggaran untuk kemudahan:
Baroque Awal, c. 1590-1625
Tinggi Baroque, c. 1625-1660
Akhir Baroque, c. 1660-1725 atau lebih baru
Samson and Delilah
by Peter Paul Rubens
Latar Belakang :
Tokoh yang sangat penting dalam lukisan Baroque, Peter Paul Rubens sangat dipengaruhi oleh kajiannya tentang seni Renaisans Itali serta lukisan artis-artis Baroque Itali seperti Caravaggio. Dia melukis Samson dan Delilah sejurus selepas kembali dari lapan tahun di Itali, dan pengaruh klasikisme dan colorito Venetian adalah jelas untuk dilihat. Lukisan itu ditugaskan oleh alderman Nicolaas Rockox (1560-1640) untuk kediaman persendiriannya di bandar.
ROCOCO :
Rococo yang kurang biasa rococo, atau "Baroque Late", adalah awal hingga akhir abad ke-18 gerakan dan gaya seni Perancis, yang mempengaruhi banyak aspek seni termasuk lukisan, arca, seni bina, reka bentuk dalaman, hiasan, kesusasteraan, muzik, dan teater. Ia dibangunkan pada awal abad ke-18 di Paris, Perancis sebagai tindak balas terhadap kemegahan, simetri, dan peraturan ketat gaya senibina Baroque sebelumnya, terutamanya Istana Versailles, sehingga ia redone. Seniman dan arkitek Rococo menggunakan pendekatan yang lebih mirip, terang, dan anggun ke Baroque. Gaya mereka adalah hiasan dan menggunakan warna cahaya, reka bentuk asimetris, lengkung, dan emas. Tidak seperti Baroque politik, Rococo mempunyai tema yang lucu dan lucu. Hiasan dalaman bilik Rococo direka bentuk sebagai karya seni yang lengkap dengan perabot yang elegan dan hiasan, ukiran kecil, cermin hiasan, dan seni bina pelapis, relief, dan lukisan dinding. Rococo sangat dipengaruhi oleh chinoiserie dan sering dikaitkan dengan tokoh Cina dan pagoda.
Penerangan :
Tajuk : "Ratu Marie Antoinette dan Anak-Nya"
Artis : Marie-Louise Elizabeth Vigée-Lebrun
Gaya : Rococo
Medium : Minyak di atas kanvas
Analisis Ratu Marie Antoinette dan Anak-Nya :
BAROQUE :
Baroque adalah zaman gaya artistik yang menggunakan gerakan berlebihan dan jelas, terperinci dengan mudah ditafsirkan untuk menghasilkan drama, ketegangan, kegembiraan, dan kemegahan dalam arca, lukisan, seni bina, kesusasteraan, tarian, teater, dan muzik. Gaya ini bermula sekitar 1600 di Rom dan Itali, dan merebak ke kebanyakan Eropah.
Era Baroque kadang-kadang longgar dibahagikan kepada tiga fasa anggaran untuk kemudahan:
Baroque Awal, c. 1590-1625
Tinggi Baroque, c. 1625-1660
Akhir Baroque, c. 1660-1725 atau lebih baru
Samson and Delilah
by Peter Paul Rubens
Penerangan :
Nama karya seni: Samson dan Delilah (1609-10)
Artis karya seni: Peter Paul Rubens (1577-1640)
Medium: Lukisan panel, minyak di atas kayu
Genre: seni Kristian
Pergerakan: Seni Baroque Flemish
Lokasi: Galeri Nasional, London
Nama karya seni: Samson dan Delilah (1609-10)
Artis karya seni: Peter Paul Rubens (1577-1640)
Medium: Lukisan panel, minyak di atas kayu
Genre: seni Kristian
Pergerakan: Seni Baroque Flemish
Lokasi: Galeri Nasional, London
Latar Belakang :
Tokoh yang sangat penting dalam lukisan Baroque, Peter Paul Rubens sangat dipengaruhi oleh kajiannya tentang seni Renaisans Itali serta lukisan artis-artis Baroque Itali seperti Caravaggio. Dia melukis Samson dan Delilah sejurus selepas kembali dari lapan tahun di Itali, dan pengaruh klasikisme dan colorito Venetian adalah jelas untuk dilihat. Lukisan itu ditugaskan oleh alderman Nicolaas Rockox (1560-1640) untuk kediaman persendiriannya di bandar.
Analisis Samson dan Delilah oleh Rubens :
- Dalam karya seni biblis ini, Rubens menunjukkan seorang Samson tidur yang berbaring di tangan Delilah, wanita yang dicintainya, yang memotong rambutnya oleh seorang hamba untuk menguras kekuatannya.
- Di latar belakang, askar Filistin sedang menunggu untuk meletup sebaik sasaran mereka telah lemah. Rubens menggunakan simbol untuk menyerlahkan penipuan Delilah dan kelemahan Samson. Sebagai tukang cukur Filistin, misalnya, yang memotong rambut Samson mempunyai tangannya melintasi, melambangkan penipuan. Dan dalam ceruk di dinding di belakangnya terdapat patung Venus, Dewi cinta dan anaknya, Cupid.
- Ini merujuk kepada fakta bahawa cinta adalah penyebab kejatuhan Samson.
- Wanita tua yang berdiri di belakang Delilah memegang lilin untuk membantu tukang gunting dalam karyanya tidak disebutkan dalam Alkitab, tetapi telah ditambahkan oleh Rubens untuk melambangkan peranan yang ada di toko untuk Delilah di masa depan.
ROCOCO :
Rococo yang kurang biasa rococo, atau "Baroque Late", adalah awal hingga akhir abad ke-18 gerakan dan gaya seni Perancis, yang mempengaruhi banyak aspek seni termasuk lukisan, arca, seni bina, reka bentuk dalaman, hiasan, kesusasteraan, muzik, dan teater. Ia dibangunkan pada awal abad ke-18 di Paris, Perancis sebagai tindak balas terhadap kemegahan, simetri, dan peraturan ketat gaya senibina Baroque sebelumnya, terutamanya Istana Versailles, sehingga ia redone. Seniman dan arkitek Rococo menggunakan pendekatan yang lebih mirip, terang, dan anggun ke Baroque. Gaya mereka adalah hiasan dan menggunakan warna cahaya, reka bentuk asimetris, lengkung, dan emas. Tidak seperti Baroque politik, Rococo mempunyai tema yang lucu dan lucu. Hiasan dalaman bilik Rococo direka bentuk sebagai karya seni yang lengkap dengan perabot yang elegan dan hiasan, ukiran kecil, cermin hiasan, dan seni bina pelapis, relief, dan lukisan dinding. Rococo sangat dipengaruhi oleh chinoiserie dan sering dikaitkan dengan tokoh Cina dan pagoda.
Queen Marie Antoinette and Her Children
by Marie-Louise Elizabeth Vigée-Lebrun
Penerangan :
Tajuk : "Ratu Marie Antoinette dan Anak-Nya"
Artis : Marie-Louise Elizabeth Vigée-Lebrun
Gaya : Rococo
Medium : Minyak di atas kanvas
Analisis Ratu Marie Antoinette dan Anak-Nya :
- Seniman itu adalah pelukis pengadilan dan kegemaran ratu terakhir Perancis, Marie Antoinette.
- Menunjukkan ratu dan anak-anaknya sebagai menguatkan keturunan keluarga diraja. Isteri ke-16. Louis, mengatur perkahwinan. Ada beberapa anak dengan raja. Ini dia dengan anak-anaknya, buaian kosong kerana anaknya meninggal tepat sebelum lukisan ini. Ratu dengan semua rambut dan topi, model ibu yang baik.
- Sesuatu berubah dari segi bagaimana wanita diwakili kerana gegaran revolusi bermula di Perancis. Dia tidak mewakilinya sebagai Venus, tetapi sebagai model ibunya
Comments
Post a Comment