Early Medieval Art 476 - 1330s

Early Medieval Art 476 - 1330s

The Middle Ages

Dalam sejarah Eropah, Zaman Pertengahan atau Tempoh Abad Pertengahan berlangsung dari abad ke-5 hingga abad ke-15. Ia bermula dengan kejatuhan Empayar Rom Barat dan bergabung dengan Renaissance dan Age of Discovery. Abad Pertengahan adalah tempoh pertengahan tiga bahagian tradisional sejarah Barat: zaman klasik, zaman pertengahan, dan zaman moden. Tempoh zaman pertengahan sendiri dibahagikan kepada Zaman Pertengahan Awal, Tinggi, dan Akhir.

Tarikh dan Tempat :
  • Abad ke-5 hingga 1300
  • Kepulauan British
  • Tempoh Penghijrahan

Orang :
  • Sudut Jerman dan Saxon menyerang kepulauan British (sekumpulan dengan suku British sudah ada)
  • Franks menyerang Gaul (Perancis)
  • Tempoh kajian dikenali sebagai Zaman Pertengahan Awal, juga dikenali sebagai "Zaman Gelap" atau Periuk abad akhir pertengahan meliputi abad ke 5 hingga abad ke 14, kira-kira 476 (kejatuhan empayar rom) melalui 1330-an atau akhir zaman purba abad kelima dan Renaissance, atau kelahiran semula pembelajaran klasik pada abad kelima belas dan keenam belas.
Tempoh Zaman Pertengahan Awal :
  • selepas kejatuhan kerajaan Romawi, banyak kumpulan / suku kaum yang bergerak dan menetap di sepanjang zaman europe - sering disebut sebagai tempoh penghijrahan


Early Medieval Art : Carolingian


Seni Carolingian berasal dari Empayar Frankish dalam tempoh kira-kira 120 tahun dari sekitar 780 hingga 900 - semasa pemerintahan Charlemagne dan waris terdekatnya - yang lebih dikenali sebagai Renaissance Carolingian. Seni itu dihasilkan oleh dan untuk kalangan mahkamah dan sekumpulan biara penting di bawah naungan Imperial; survivor dari luar bulatan yang menarik ini menunjukkan penurunan mutu kerja dan kecanggihan rekabentuk. Seni itu dihasilkan di beberapa pusat di mana sekarang Perancis, Jerman, Austria, Itali utara dan Negara-negara Rendah, dan mendapat pengaruh yang besar, melalui pusat-pusat misi benua, dari seni bersejarah Insular dari Kepulauan British, serta sejumlah Byzantine artis yang kelihatannya telah bermastautin di pusat Carolingian.


St. Mark from the Godescalc Gospel Lectionary, folio 1v., c. 781-83

St. Mark from the Godescalc Gospel Lectionary, folio lv.c 781-83

  • The Godescalc Gospel Lectionary yang ditauliahkan oleh Charlemagne dan isterinya, Hildegard dibuat sekitar tahun 781-83 semasa pemerintahannya sebagai Raja Frank dan sebelum permulaan Renaissance Carolingian.
  • Dalam potret St. Mark, artis mempekerjakan konvensyen artistik awal Byzantine yang tipikal.
  • Wajah sangat dimodelkan dalam warna coklat, lipatan tirai jatuh dalam corak yang bergaya dan ada sedikit atau tiada teduhan.
  • Kedudukan duduk penginjil itu sukar untuk direproduksi dalam kehidupan nyata, karena terdapat ketidakkonsistenan spasial. Kaki kiri ditunjukkan dalam profil dan kaki lain menunjukkan lurus. Potret pengarang ini adalah tipikal dari waktunya.
  •  Potret penulis St. Mark adalah ciri seni Carolingian dan Carolingian Renaissance. Seniman itu menggunakan garis-garis bergelora yang tersendiri untuk mencipta ilusi bentuk dan kedudukan badan penginjil.
  •  Tapak kaki duduk di sudut yang tidak realistik yang canggung, tetapi terdapat banyak percubaan oleh artis untuk menunjukkan tubuh sebagai objek tiga dimensi di angkasa. Kaki kanan terselip di bawah kerusi dan artis cuba menunjukkan penontonnya, melalui penggunaan garis melengkung dan teduhan, bahawa bentuknya telah terbentuk.
  • Terdapat teduhan dan konsistensi perspektif. Penginjil yang duduk di kerusi menyerang pose yang boleh dipercayai.




Comments

Popular posts from this blog

Realism and Impressionism

Baroque and Rococo