Realism and Impressionism

REALISM


Realisme dalam seni adalah gambaran yang tepat, terperinci, tidak ada sifat alam atau kehidupan kontemporari. Realisme menolak idealisasi imajinasi memihak kepada pemerhatian yang dekat dengan penampilan luar. Oleh itu, realisme dalam erti kata yang luasnya mempunyai banyak arus artistik dalam tamadun yang berbeza. Dalam seni visual, misalnya, realisme dapat ditemukan di arca Hellenistic kuno Yunani dengan tepat menggambarkan petinju dan wanita tua yang lemah. Karya para pelukis abad ke-17 seperti Caravaggio, pelukis genre Belanda, pelukis Sepanyol José de Ribera, Diego Velázquez, dan Francisco de Zurbarán, dan saudara Le Nain di Perancis adalah pendekatan yang realistik.



 The Gleaners
by Jean-Francois Mille


Penerangan :


Nama Karya : The Gleaners
Nama Artis : Jean-Francois Millet  (Realisme Perancis)
Tarikh : 1857
Medium : Minyak pada kanvas
Dimensi : 83.8 cm × 111.8 cm (33 dalam × 44 dalam)
Lokasi : Musée d'Orsay, Paris


Analisis The Gleaners :


  • Lukisan ini berkaitan dengan prihatin dengan orang-orang yang sangat biasa,  mereka sangat sengsara bahawa selepas panen gandum mereka mengambil biji-bijian supaya mereka dapat membuat roti.
  • Lukisan ini menekankan penonton untuk menghadapi realiti ini.
  •  Tuaian adalah musim penuh dengan kekayaan. Ia memberi kebahagiaan, kurnia dan perayaan sebagai hasil buah-buahan tahun ini. Artis memberikan kita gambaran yang agak berbeza.
  •  Millet dilahirkan dalam keluarga petani di Normandy. 
  • Lukisan ini memperlihatkan tiga wanita memungut bijian di ladang. Latar belakangnya ramai tangan yang diupah, berpakaian putih, kumpulkan gandum menjadi tumpukan besar. Wanita-wanita ini miskin dan bekerja keras di ladang.
  •  Ini adalah adegan yang rendah hati dan merendahkan diri.









IMPRESSIONISM

Impresionisme adalah gaya seni yang dibangun pada pertengahan abad ke-19 yang memberi tumpuan terutamanya pada detik seketika. Artis impresionis cuba mencipta perasaan pergerakan dengan menggunakan strok berus longgar, garis-garis samar, dan kekotoran warna yang menggabungkan bersama untuk mewujudkan kesan perasaan . Gaya seni ini bermula apabila "sekumpulan artis memanggil Persatuan Pelukis Anonymous, Pemahat, Printmakers, dan lain-lain menganjurkan pameran di Paris yang melancarkan pergerakan yang dipanggil Impresionisme" (Samu). Antara pengasas gerakan ini ialah artis Perancis, Claude Monet.




Saint- Lazare Train Station (1877)
by Claude Monet



Penerangan :

Nama karya : Stesen Kereta Api Saint-Lazare
Nama Artis : Claude Monet  (Impresisme Perancis)
Tarikh : 1877
Medium : Minyak pada kanvas
Dimensi : 21 X 29 inci
Pusat Pameran : Pameran Impresionis Ketiga pada tahun 1877



Analisis Saint-Lazare Train Station :

- Realiti baru dunia perindustrian bergerak dengan cepat dengan kereta api
- Segala-galanya dibubarkan dengan asap yang datang dari lokomotif
- Asap dan awan sentiasa berubah
- Kehidupan sentiasa berubah
- Pergerakan visual kembali ke ruang angkasa
- Lukisan itu sangat rata
- Penekanan pada permukaan, lokomotif yang menarik ke stesen di bawah kerja bumbung besi besar     ini
- Kekuatan besi lokomotif besar dilarutkan ke dalam latar belakang dan ruang
- Tidak ada garis atau kontur pada objek itu, dia melepaskan garis dalam kanvas ini


Comments

Popular posts from this blog

Baroque and Rococo

Early Medieval Art 476 - 1330s