Art History

Sejarah seni mempunyai 6 tamadun seni iaitu egyptian art, chinese art, greek and hellenistic, early buddhist art, roman art dan art byzantine art yang berbeza tempoh, tempat, asal-usul dan seni binanya. Dalam blog ini, saya kongsikan sedikit sebanyak ciri-ciri, keunikan dan keistimewaan seni bina.

         
Prehistoric Art

Seni prasejarah adalah semua seni dalam bentuk preliterat, budaya prasejarah bermula di suatu tempat dalam sejarah geologi yang sangat terlambat dan secara amnya berterusan sehingga budaya itu membangunkan tulisan atau penyimpanan rekod lain. Pada masa ini, seni kuno bermula untuk budaya celik yang lebih tua. Tarikh akhir bagi apa yang diliputi oleh istilah itu berbeza-beza di antara bahagian-bahagian yang berlainan di dunia. Artifak manusia yang paling awal menunjukkan bukti pekerjaan dengan tujuan seni adalah subjek perdebatan. Mutu kerja itu ada pada 40,000 tahun yang lalu di era Paleolitik Atas.




Venus of Willendorf

  • Venus of Willendorf ditemui pada tahun 1908 semasa pembinaan kereta api Wachau. Seniman itu tidak diketahui tetapi dianggap telah diciptakan dalam tempoh Paleolitik Atas (24,000 SM - 22,000 SM).
  • Venus of Willendorf juga dikenali sebagai Wanita Willendorf atau Wanita Bogel, patung wanita Paleolitik Atas yang ditemui pada tahun 1908 di Willendorf, Austria.
  • Patung adalah wanita yang kasar, gemuk dan payudara besar, perut bulat dan vulva yang jelas terdedah. Ia mempunyai lengan kecil yang terletak di atas dada dan rambutnya ditenun dengan berhati-hati di sekitar kepala tanpa wajah
  • Keistimewaan Venus of Willendorf adalah diukir daripada batu kapur berwarna gelap dengan pigmen ocher merah yang bertarikh sekitar kira-kira 28,000-25,000 jam.
  • 3/8 inci (11.1 cm) tingginya dan ia mudah diangkut dengan tangan. 

Egyptian Art


Seni Mesir Purba adalah lukisan, arca, seni bina dan seni lain yang dihasilkan oleh peradaban Mesir purba di lembah sungai nil yang rendah sekitar 3000 SM hingga 30 Masehi. Seni mesir purba mencapai tahap tinggi dalam lukisan dan pantung. Ia sangat konservatif dan gaya Mesir berubah sedikit daripada tiga ribu tahun. Terdapat anyak seni yang masih hidup berasal dari makam dan monumen dan dengan itu terdapat penekanan pada kehidupan selepas kematian dan pemeliharaan pengetahuan masa lalu. Seni Mesir Purba termasuk lukisan.




         

Piramid Sakkara


  • Pembinaan piramid Sakkara ini bermula daripada ilham Jasa Imhotep, iaitu saintis, ahli fizik, arkitek, dan penasihat penting kepada Firaun Djoser.
  • Jasa Imhotep memperkenalkan seni bina yang paling besar iaitu pembinaan piramid Sakkara.Piramid Sakkara ini juga dibina untuk Firaun Djoser iatu Firaun kedua pada dinasti ketiga.
  • Piramid Sakkara diperbuat daridapa tanah liat yang dipanaskan sehingga membentuk batuan keras. Bentuk piramid Sakkara juga direka seperti tangga. Ia terletak beberapa kilometer dari pusat bandar Kaherah dan piramid di Giza.
  • pembinaan piramid sakkara menggambarkan kreativiti masyarakat mesir purba
  • Piramid Sakkara ini merupakan piramid yang tertua dan binaan batu yang pertama di dunia


Roman Art


Tamadun Rom lahir di kawasan Bukit Palatine yang terletak berhampiran dengan Sungai Tiber, di Lembah Latim. Lembah ini didiami oleh masyarakat Latin. Semasa pemerintahan Romulus pada tahun 753S.M, lembah ini telah berkembang dan menjadi penting. Pada abad kedua masihi, pemerintahan Rom telah mewujudkan majlis perbandaran di setiap bandar. Pembinaan bandarnya adalah terancang dengan pelbagai kemudahan seperti bekalan air, sistem pemanas, rumah ibadat, teater, sarkan dan istana. Antara bandar di bawah pemerintahan Rom termasuklah Colloseum (binaan bulat tanpa atap, tempat pertandingan bagi pahlawan Rom). Pada tahun 80M, bandar Pompei mempunyai penduduk seramai 50000 orang. Selain itu terdapat juga Aqueduct, iaitu sistem saliran air.


Colloseum

  • Colloseum dibina pada tahun 70M oleh Maharaja Flavin.
  • Sebuah panggung terbuka dan berbentuk kubah dengan ukuran tingginya 52 meter dan ukuran garis pusat luarnya 545 meter.
  • Ciri istimewanya ialah berbentuk melengkung dan dapat memuatkan 50 000 orang penonton.
  • Fungsinya adalah sebagai tempat pahlawan Rom bertarung dan juga sebagai teater.




Aqueduct

  • Aqueduct ini merupakan saluran air yang berfungsi membekalkan air ke Rom.
  • Binaan ini juga penting untuk menjaga taraf kesihatan penduduk Rom. Air dibawa daripada sumbernya di gunung. Teknologi yang digunakann berasaskan graviti
  • Aqueduct terpanjang di Marcia, iaitu sejauh 91km. Aqueduct ini adalah melalui saluran dalam tanah dan pintu gerbang.
  • Binaan ini adalah antara aqueduct yang menjadi lambang kemegahan Rom ialah Aqua Claudia.



Early Buddhist Art


Seni Buddha adalah amalan seni yang dipengaruhi oleh Buddhisme. Ia termasuk media seni yang menggambarkan Buddha, bodhisattva, dan entiti lain. Tokoh-tokoh Buddha terkenal, baik bersejarah dan mitos, adegan naratif dari kehidupan semua ini, mandalas dan bantuan grafik lain untuk mengamalkan serta objek fizikal yang berkaitan dengan amalan Buddha seperti vajras, loceng, stupa dan seni bina kuil Buddha. Seni Buddha berasal dari anak benua India berikutankehidupan sejarah Siddhartha Gautama abad ke-6 hingga abad ke-5 SM dan selepas itu berkembang melalui hubungan dengan budaya lain yang menyebar di seluruh Asia dan dunia.



Image result for stupa

Stupa

  • Stupa ("stupa" adalah bahasa Sanskrit untuk tumpukan) adalah bentuk senibina Buddha yang penting.
  • Ia biasanya dianggap sebagai monum sepulchral iaitu tempat pengebumian atau bekas untuk objek keagamaan.
  • Stupa adalah tanah perkuburan yang dikelilingi oleh batu. 
  • Dalam Buddhisme, stupa paling awal mengandungi sebahagian daripada abu Buddha, dan akibatnya, stupa itu mula dikaitkan dengan tubuh Buddha. Menambah abu Buddha ke gundukan tanah itu menghidupkannya dengan tenaga Buddha sendiri.
  • Stupa Besar di Sanchi dibina di atas peninggalan Sang Buddha dan oleh itu untuk menghormati peninggalan ini, Stupa dimahkotai dengan chatra. Ia adalah sekitar 37 meter dan lebih tinggi daripada 16 meter.
  • Yang pertama dan paling asas monumen seni bina Buddha, stupa Buddha berfungsi sebagai penanda ruang suci, representasi simbolik bukit penguburan Buddha.



Greek Art

Seni Yunani mula terbentuk pada abad kelima B.C. di Athens, Greece, apabila patung emas dan gading Athena Parthenos dicipta oleh pemahat Yunani awal bernama Phidias dan didirikan di dalam candi Doric. Phidias adalah salah satu daripada nama-nama yang paling berpengaruh dalam seni Yunani awal, dan dia membuka jalan bagi banyak seniman hebat lain zaman itu. Beberapa patung Yunani Kuno asli masih wujud hari ini kerana kerapuhan batu itu. Walau bagaimanapun,  pengukir seperti Phidias dapat berjaya menggambarkan bentuk manusia. Paling awal peminat seni Greek bersetuju bahawa Phidias mencipta patung realistik pertama manusia lain sekitar 440 B.C. Parthenon, sebuah kuil Yunani yang sangat terkenal yang menghormati dewi Athena, terkenal dengan gaya senibina. Malah, perkataan Yunani "acros" bermaksud "tinggi atau lebih tinggi" dan perkataan Yunani "polis" bermaksud "bandar". Parthenon bertanding pada tahun 432 SM dan merupakan pencapaian hebat para arkitek Kallikrates dan Iktinos




Parthenon

  • Parthenon dibina atas inisiatif Pericles iaitu ahli potilik Athena yang terkemuka pada abad ke-5 SM. ia dibina di bawah pengawasan umum pemahat Athena Pheidias yang bertanggungjawab terhadap hiasan arca.
  • arkitek tersebut adalah Iktinos dan kallikrates.
  • Parthenon terdapat di Acropolis Athena, sebuah bandar kuno yang terkenal di gunung.
  • Tujuan bangunan itu dibina adalah untuk menempatkan sebuah  patung tinggi Parthenon yang 40 kaki yang diukur oleh Pheidias.
  • Parthenon dibina untuk menggantikan kuil lama yang dimusnahkan oleh Persia.
  • Pembinaan bermula pada tahun 447 SM dan bangunan ini telah disiapkan secara besar-besaran pada tahun 438 SM 
  • Kerja-kerja penghiasan pula diteruskan hingga  sekurang-kurangnya 433 SM.



Chinese Art

Seni Cina, lukisan, kaligrafi, seni bina, tembikar, patung, bronze, ukiran jed, dan bentuk seni halus atau hiasan lain yang dihasilkan di China selama berabad-abad. Seni bina Cina, struktur binaan China, khususnya yang terdapat di 18 wilayah bersejarah China yang dibatasi oleh Dataran Tinggi Tibet di barat, Gobi di utara, dan Myanmar (Burma), Laos, dan Vietnam di barat daya.



Terracotta

  • Terracotta dihasilkan oleh pekerja Mausoleum Dinasti Qin. salah seorang maharaja paling terkenal di zaman kuno cina iaitu Qing Shi Huang yang juga dikenali sebagai Ying Zheng. 
  • Tentera terracotta adalah koleksi patung yang menggambarkan tentera Qin Shi Huang, kaisar pertama china yang ditemui pada 1974, dari bandar Xi'an china. Ia adalah bentuk seni pengebumian yang dikebumikan dengan maharaja pada 210-209 SM dan tujuannya adalah untuk melindungi maharaja di akhiratnya. Angka itu termasuk pahlawan, kereta kuda dan kuda. 
  • Beribu-ribu tentera iaitu Terracotta yang dihasilkan dengan tanah liat masing-masing dengan ekspresi muka mereka sendiri diletakkan mengikut pangkat.
  • walaupun sebahagian besar askar berwarna kelabu hari ini, terdapat tanda-tanda cat berwarna serta pakaian berwarna terang.
  • Penggalian lanjut telah mendedahkan persenjataan lain seperti pedang, petua panah, dan lain-lain dalam keadaan murni. Ia dianggap sebagai salah satu tapak arkeologi terbesar di dunia dan salah satu penemuan tersebar abad ke-20.


Hellenistic Art

Tempoh Hellenistic seni Yunani berlangsung dari abad keempat b.c.e. kira-kira masa Yesus (Kristus) Nazareth, tempoh lebih daripada 300 tahun.

Tidak seperti seni Greek yang lebih awal, yang terdiri daripada seni Yunani sendiri, seni Hellenistik lebih beragam dari segi budaya dan geografi. Kerana seni Hellenistik muncul setelah penaklukan Alexander yang Agung, ia juga termasuk seni dari wilayah Yunani yang dipengaruhi oleh kerajaan Alexander.

Hellenic Greece terdiri daripada tanah besar dan pulau-pulau Laut Aegean yang berhampiran, Ionia (pantai barat Turki), selatan Itali, dan Sicily (Magna Graecia) dan, dengan fajar zaman Helenistik, juga Mesir, Syria, dan tanah-tanah lain Berdekatan Timur. Budaya Yunani mempunyai asal-usulnya di Mycenae. Mycenae menubuhkan tembikar dicat yang berterusan ke dalam seni Yunani.





laocoon


  • Laocoon, (imam Trojan Laocoon dan dua anak lelaki yang diserang oleh ular gergasi pada abad ke-2 SM atau abad ke-1 M. 
  • Pliny (Sejarah Alam, 36:37) menggambarkan kumpulan itu berada di rumah Kaisar Titus.
  • Ia menyifatkan karya itu untuk Hageander, Polydoros, dan Athenedorus Rhodes, sebuah gua makan yang dibuat untuk Kaisar Tiberius di Sperlonga mengandungi kumpulan ukiran raksasa yang luar biasa.
  • Pada kapal kapal dalam kumpulan ini, nama Hagesander, Polydoros, dan Athenedorus Rhodes muncul.
  • Kumpulan ini ditemui di Rom pada tahun 1506 dan dilihat oleh Michelangelo.

Byzantine Art

Seni Byzantine, seni bina, lukisan dan seni visual lain yang dihasilkan pada zaman pertengahan dalam Empayar Byzantine (berpusat di Constantinople) dan pelbagai bidang yang berada di bawah pengaruhnya. Gaya bergambar dan seni bina yang melambangkan seni Byzantine yang pertama kali dikodkan pada abad ke-6, terus bertahan dengan homogenitas yang luar biasa di dalam empayar hingga pembubaran terakhirnya dengan penangkapan Constantinople oleh orang Turki pada tahun 1453.





Hagia Irene


  • Hagia Irene atau Hagia Eirene (Greek Ἁγία Εἰρήνη, "Holy Peace", Turki Aya İrini), seing disalah tafsir dalam bahasa Inggeris sebagai St Irene adalah bekas gereja Ortodoks Timur yang terletak di halaman luar Istana Topkapi di Istanbul, Turki.
  • Ia dibuka sebagai muzium setiap hari kecuali hari isnin tetapi memerlukan kebenaran khas untuk kemasukan.
  • bagunan ini dikatakan berdiri di atas tapak kuil pra-kristian. bangunan itu gereja pertama yang yang dibina di Constantinople. 
  • Maharaja Rom, Constantine I menugaskan gereja pertama Hagia Irene pada abad ke-4.
  • Majlis pertama Constantinople berlangsung di gereja dari Mei hingga Julai. ia dibakar semasa pemberontakan Nike pada 532.
  • Kaisar Justinian I mempunyai gereja yang dipulihkan pada tahun 548. Ia berfungsi sebagai gereja Partriarkat sebelum Hagia Sophia disiapkan pada tahun 537.
  • Hagia Irene merupakan satu-satunya contoh gereja Byzantine di bandar yang mengekalkan atrium asalnya.
  • Salib yang besar di kubah separuh di atas, narthex utama di mana imej Pantokrat atau Theotokos biasanya diletakkan dalam tradisi Byzantine.














Comments

Popular posts from this blog

Realism and Impressionism

Baroque and Rococo

Early Medieval Art 476 - 1330s