Romanticism

ROMANTICISM

Romantikisme, sikap atau orientasi intelektual yang mencirikan banyak karya sastera, lukisan, muzik, seni bina, kritikan, dan historiografi dalam tamadun Barat dalam tempoh dari akhir abad ke-18 hingga pertengahan abad ke-19. Romantikisme boleh dilihat sebagai penolakan terhadap perintah, ketenangan, keharmonian, keseimbangan, idealisasi, dan rasional yang menonjolkan Classicisme pada umumnya dan Neoclassicism abad ke-18 khususnya. Ia juga sedikit sebanyak reaksi terhadap Pencerahan dan terhadap rasionalisme abad ke-18 dan materialisme fizikal secara umum. Romantikisme menekankan individu, subjektif, tidak rasional, imajinatif, peribadi, spontan, emosi, berwawasan, dan transendental.



France :





Raft of the Medusa
by Theodore Gericault


Penerangan :

Nama karya : Rakit Medusa
Nma artis : Theodore Gericault
Tarikh : 1818 - 1819
Gaya : Romantikisme
Genre : lukisan sejarah
Media : minyak, kanvas
Dimensi : 716 x 491 cm
Lokasi : Louvre, Paris, Perancis


Analisi Rakit Medusa :


  • Théodore Géricault mencipta salah satu karya yang paling ikonik dalam Romantikisme Perancis, Rakit Medusa (1818-19). 
  • Géricault digambarkan dalam adegan-adegan kesengsaraan mengerikan dari karam karam berdasarkan peristiwa kontemporari di mana kapten telah meninggalkan kru dan penumpangnya, meninggalkan mereka untuk mati. 
  • Tafsiran lukisan kepada kecuaian dan rasuah kerajaan memunculkan kontroversi yang hebat dan membawa perhatian Géricault yang meluas. 
  • Walaupun dia meninggal dunia, perwakilannya yang terang dan gaya berani mempengaruhi banyak sezamannya, termasuk Eugène Delacroix, yang berkhidmat sebagai salah satu model untuk Rakit Medusa.




England : 




Snow Storm - Bot Steam dari Harbour's Mouth
J.M.W. Turner


Penerangan :

Nama karya : Snow Storm
Nama artis : Joseph Mallord William Turner 1775-1851
Dimensi : 914 x 1219 mm
Tarikh : c.1842
Gay a: Romantikisme
Genre : marina
Media : minyak, kanvas

Lokasi : Tate Modern, London, UK, Tate Britain, London, UK


Analis Snow Storm :


  • Storm Snow - Steam-Boat dari Harbour's Mouth menunjukkan kapal dari pantai Inggeris berjuang untuk bertahan melalui badai. 
  • Terdapat bot stim di tengah pusaran air. Rumor mengatakan bahawa Turner sebenarnya telah mengikat dirinya pada tiang kapal semasa badai untuk mendapatkan laporan yang lebih baik tentang angin dan lautan dan apa yang pasti akan dirasakan kapal di tengah-tengahnya. 
  • Tidak ada cara untuk menguji kesahihan khabar angin ini, namun jelas bahawa tidak seperti artis lain, Turner merasakan sifat badai yang lebih baik daripada artis lain.
  • Kisah ini, yang terletak di Harwich, kemungkinan besar dicipta tetapi menunjukkan bukti pengalaman hidup Turner di laut.
  • Dalam konteks ini, kapal boleh ditafsirkan sebagai simbol usaha sia-sia manusia untuk memerangi angkatan alam.




Comments

Popular posts from this blog

Realism and Impressionism

Baroque and Rococo

Early Medieval Art 476 - 1330s