Presentation group 6 : DE STIJL ART AND POP ART

DE STIJL ART

Link video of presentation of De Stijl Art :

https://www.youtube.com/watch?v=VMvEPWH_o2E&feature=youtu.be


De Stijl, kumpulan artis Belanda di Amsterdam pada tahun 1917, termasuk pelukis Piet Mondrian, Theo van Doesburg, dan Vilmos Huszár, arkitek Jacobus Johannes Pieter Oud, dan penyair A. Kok, rakan sekutu awal De Stijl ialah Bart van der Leck, Georges Vantongerloo, Jan Wils, dan Robert van't Hoff. Ahli-ahlinya, yang bekerja dalam gaya abstrak, mencari undang-undang keseimbangan dan keharmonian yang terpakai untuk seni dan kehidupan. De Stijl,  "The Style", juga dikenali sebagai Neoplasticism, adalah gerakan seni Belanda yang ditubuhkan pada tahun 1917 di Leiden. De Stijl terdiri daripada artis dan arkitek. Dalam erti yang lebih sempit, istilah De Stijl digunakan untuk merujuk kepada satu badan kerja dari 1917 hingga 1931 yang diasaskan di Belanda. Penyokong De Stijl menganjurkan abstraksi tulen dan universiti dengan pengurangan kepada keperluan bentuk dan warna, mereka mempermudahkan komposisi visual ke menegak dan mendatar, hanya menggunakan warna hitam, putih dan utama.






Composition A (1920)
by Piet Mondrian


Penerangan :

Nama Karya : Komposisi A (1920)
Nama Artis: Piet Mondrian
Tarikh : 1920
Gaya: Neoplasticism
Genre: abstrak
Medium : Minyak di atas kanvas
Dimensi : 616x600px
Lokasi : Galeri Seni Modern dan Kontemporari Kebangsaan, Rom


Penerangan seni & Analisis: Komposisi A 

  • Tajuk yang mengumumkan sifatnya yang tidak berpengaruh dan tidak memberikan rujukan kepada apa pun di luar dirinya sendiri 
  • Contoh yang baik dari abstraksi geometri Mondrian sebelum ia matang sepenuhnya dalam rangka estetik De Stijl.
  • Dengan bentuk rectilinearnya yang terdiri daripada warna pepejal, yang digariskan warna
  • Karya ini merupakan percubaan artis dengan teori matematik Schoenmaekers dan pencariannya untuk bahasa visual yang sesuai dengan era moden. 
  • Mondrian menggunakan warna hitam dan warna kelabu
  • Mondrian juga menggunakan komposisi lebih asas dan hanya blok warna pepejal.





POP ART

Link video of presentation of Pop Art :

https://www.youtube.com/watch?v=diSkSeWptDU&feature=youtu.be


Seni pop adalah gerakan seni yang muncul di Britain dan Amerika Syarikat pada pertengahan hingga akhir tahun 1950-an.  Pergerakan ini memberikan cabaran kepada tradisi seni halus dengan memasukkan citra dari budaya popular dan massa, seperti pengiklanan, buku komik dan benda-benda budaya biasa. Salah satu tujuannya adalah menggunakan seni budaya yang popular (yang bertentangan dengan elit) dalam seni, menekankan unsur-unsur yang kudus atau kitschy dari mana-mana budaya, paling kerap melalui penggunaan ironi.  Ia juga dikaitkan dengan penggunaan alat-alat mekanikal teknik reproduksi atau rendering. Dalam seni pop, bahan kadang-kadang dihapuskan dari konteksnya yang diketahui, diasingkan, atau digabungkan dengan bahan yang tidak berkaitan.






President Elect (1960-61)
by James Rosenquist



Penerangan :


Nama karya : Presiden Elect (1960-61)
Nama Artis : James Rosenquist
Tahun : 1960-1961
Medium : Minyak pada masonit
Dimensi :  7 '5 3/4 "x 12'
Lokasi : Pusat Georges Pompidou, Paris


Deskripsi & Analisis karya seni:

  • Rosenquist terpesona dengan popularisasi tokoh politik dan budaya dalam media massa. 
  • Dalam lukisannya Presiden Elect, artis menggambarkan wajah John F. Kennedy di tengah penggabungan barang pengguna, termasuk Chevrolet kuning dan sekeping kek. 
  • Rosenquist mencipta kolaj dengan tiga elemen yang dipotong dari konteks media massa asalnya, dan kemudian foto-realistik dicipta semula  pada skala yang monumental. 
  • Rosenquist menerangkan wajahnya adalah dari poster kempen Kennedy.
  • Kerja-kerja berskala besar itu membuktikan teknik Rosenquist untuk menggabungkan imej diskret melalui teknik-teknik penggabungan.










Comments

Popular posts from this blog

Realism and Impressionism

Baroque and Rococo

Early Medieval Art 476 - 1330s