Twentieth-Century Art Movements

CUBISM

Kubisme adalah gerakan seni awal abad ke-20 yang membawa lukisan dan patung Eropah ke hadapan ke arah seni Modern abad ke-20. Kubisme dalam pelbagai bentuknya mengilhami pergerakan berkaitan dalam kesusasteraan dan seni bina. Kubisme dianggap sebagai antara gerakan seni yang paling berpengaruh pada abad ke-20. Istilah ini digunakan secara meluas dalam hubungannya dengan pelbagai seni yang dihasilkan di Paris (Montmartre, Montparnasse dan Puteaux) pada tahun 1910-an dan memanjangkan sepanjang tahun 1920-an. Pergerakan itu dipelopori oleh Georges Braque dan Pablo Picasso, disertai oleh Andre Lhote, Jean Metzinger, Albert Gleizes, Robert Delaunay, Henri Le Fauconnier, Fernand Léger dan Juan Gris


Image result for Pablo Picasso Les Demoiselles d'Avignon (1907)

Les Demoiselles d'Avignon (1907)
by Pablo Picasso


Penerangan :

Nama Karya : Les Demoiselles d'Avignon (1907)
Nama Artis : Pablo Picasso
Tahun : 1907
Medium : Minyak di kanvas
Lokasi : Muzium Seni Moden, New York


Analisis  Les Demoiselles d'Avignon (1907) 


  • Subjek wanita bogel sebagai pelacur dalam postur seksual yang agresif adalah novel. 
  • Seksualiti mereka yang ketara semakin tinggi oleh pengaruh Picasso dari seni bukan Barat yang paling jelas di wajah tiga wanita, yang diberikan sebagai topeng, menunjukkan bahawa seksualiti mereka bukan hanya agresif, tetapi juga primitif. 
  • Unsur-unsur formal yang luar biasa dari lukisan itu juga merupakan sebahagian daripada nilai kejutannya. 
  • Picasso meninggalkan ilusi Renaisans tiga dimensi, sebaliknya membentangkan satah gambar radikal yang rata yang pecah ke dalam pecahan geometri. Contohnya, badan wanita berdiri di tengahnya terdiri daripada sudut dan tepi tajam. 
  • Kedua-dua kain yang dibalut di bahagian bawah badannya dan badannya sendiri diberi perhatian yang sama kerana ruang negatif di sekelilingnya seolah-olah semuanya berada di latar depan dan semuanya sama penting.





BAUHAUS

Bauhaus diasaskan oleh Walter Gropius di Weimar. Istilah Jerman Bauhaus - secara literal "rumah binaan" - difahami sebagai maksud "Sekolah Bangunan", walaupun namanya dan fakta bahawa pengasasnya adalah arkitek, Bauhaus tidak mempunyai jabatan seni bina dalam tahun-tahun pertama kewujudan. Walau bagaimanapun, ia diasaskan dengan idea mewujudkan karya "total" seni (Gesamtkunstwerk) di mana semua seni, termasuk seni bina, akhirnya akan dibawa bersama. Gaya Bauhaus kemudian menjadi salah satu arus paling berpengaruh dalam reka bentuk moden, seni bina moden dan seni reka bentuk dan pendidikan seni bina. Bauhaus mempunyai pengaruh mendalam pada perkembangan seterusnya dalam seni, seni bina, reka bentuk grafik, reka bentuk dalaman, reka bentuk perindustrian, dan tipografi.






Pengerusi Kelab (Model B3) (Pengerusi Wassily) (1925)
by Marcel Breuer


Penerangan :

Nama karya : Pengerusi Kelab (Model B3) (Pengerusi Wassily) (1925)
Nama Artis: Marcel Breuer
Tahun : 1925
Medium : Kerusi keluli tiub


Analisis karya seni:


  • Reka bentuk yang anggun dan penggunaan bahan-bahan inovatif dalam "The Wassily Chair" adalah tipikal dari perkembangan terobosan dalam reka bentuk yang menjadikan Bauhaus terkenal. 
  • Ia ringan, mudah digerakkan, mudah dihasilkan secara besar-besaran, dan komponennya diatur dengan kejelasan yang membuat strukturnya dapat dibaca dengan segera. 
  • Ia juga menggunakan bahan-bahan baru.
  • Breuer membina kerusi menggunakan tabung bengkok lutut baru yang dibangunkan baru-baru ini yang dapat menahan ketegangan fizikal tanpa goyah. 
  • Reka bentuk struktur menyerupai setong sepeda Breuer yang dibuat dari bahan lancar. 
  •  Wassily Kandinsky berminat dengan abstraksi geometri pada masa dia mengajar di Bauhaus 
  • kerusi itu hanya dikaitkan dengannya beberapa dekad kemudian, dan secara tidak sengaja, apabila ia diterbitkan semula dan dinaikkan sebagai Pengerusi Wassily oleh pengeluar Itali.




DE STIJL ART

De Stijl, kumpulan artis Belanda di Amsterdam pada tahun 1917, termasuk pelukis Piet Mondrian, Theo van Doesburg, dan Vilmos Huszár, arkitek Jacobus Johannes Pieter Oud, dan penyair A. Kok, rakan sekutu awal De Stijl ialah Bart van der Leck, Georges Vantongerloo, Jan Wils, dan Robert van't Hoff. Ahli-ahlinya, yang bekerja dalam gaya abstrak, mencari undang-undang keseimbangan dan keharmonian yang terpakai untuk seni dan kehidupan. De Stijl,  "The Style", juga dikenali sebagai Neoplasticism, adalah gerakan seni Belanda yang ditubuhkan pada tahun 1917 di Leiden. De Stijl terdiri daripada artis dan arkitek. Dalam erti yang lebih sempit, istilah De Stijl digunakan untuk merujuk kepada satu badan kerja dari 1917 hingga 1931 yang diasaskan di Belanda. Penyokong De Stijl menganjurkan abstraksi tulen dan universiti dengan pengurangan kepada keperluan bentuk dan warna, mereka mempermudahkan komposisi visual ke menegak dan mendatar, hanya menggunakan warna hitam, putih dan utama.




Composition A (1920)
by Piet Mondrian


Penerangan :

Nama Karya : Komposisi A (1920)
Nama Artis: Piet Mondrian
Tarikh : 1920
Gaya: Neoplasticism
Genre: abstrak
Medium : Minyak di atas kanvas
Dimensi : 616x600px
Lokasi : Galeri Seni Modern dan Kontemporari Kebangsaan, Rom


Penerangan seni & Analisis: Komposisi A 

  • Tajuk yang mengumumkan sifatnya yang tidak berpengaruh dan tidak memberikan rujukan kepada apa pun di luar dirinya sendiri 
  • Contoh yang baik dari abstraksi geometri Mondrian sebelum ia matang sepenuhnya dalam rangka estetik De Stijl.
  • Dengan bentuk rectilinearnya yang terdiri daripada warna pepejal, yang digariskan warna
  • Karya ini merupakan percubaan artis dengan teori matematik Schoenmaekers dan pencariannya untuk bahasa visual yang sesuai dengan era moden. 
  • Mondrian menggunakan warna hitam dan warna kelabu
  • Mondrian juga menggunakan komposisi lebih asas dan hanya blok warna pepejal.





POP ART


Seni pop adalah gerakan seni yang muncul di Britain dan Amerika Syarikat pada pertengahan hingga akhir tahun 1950-an.  Pergerakan ini memberikan cabaran kepada tradisi seni halus dengan memasukkan citra dari budaya popular dan massa, seperti pengiklanan, buku komik dan benda-benda budaya biasa. Salah satu tujuannya adalah menggunakan seni budaya yang popular (yang bertentangan dengan elit) dalam seni, menekankan unsur-unsur yang kudus atau kitschy dari mana-mana budaya, paling kerap melalui penggunaan ironi.  Ia juga dikaitkan dengan penggunaan alat-alat mekanikal teknik reproduksi atau rendering. Dalam seni pop, bahan kadang-kadang dihapuskan dari konteksnya yang diketahui, diasingkan, atau digabungkan dengan bahan yang tidak berkaitan.




President Elect (1960-61)
by James Rosenquist


Penerangan :


Nama karya : Presiden Elect (1960-61)
Nama Artis : James Rosenquist
Tahun : 1960-1961
Medium : Minyak pada masonit
Dimensi :  7 '5 3/4 "x 12'
Lokasi : Pusat Georges Pompidou, Paris


Deskripsi & Analisis karya seni:

  • Rosenquist terpesona dengan popularisasi tokoh politik dan budaya dalam media massa. 
  • Dalam lukisannya Presiden Elect, artis menggambarkan wajah John F. Kennedy di tengah penggabungan barang pengguna, termasuk Chevrolet kuning dan sekeping kek. 
  • Rosenquist mencipta kolaj dengan tiga elemen yang dipotong dari konteks media massa asalnya, dan kemudian foto-realistik dicipta semula  pada skala yang monumental. 
  • Rosenquist menerangkan, Wajahnya adalah dari poster kempen Kennedy, saya sangat berminat pada masa itu pada orang yang mengiklankan diri mereka sendiri, kenapa mereka memasang iklan mereka sendiri, jadi itu wajahnya, dan janjinya adalah separuh Chevrolet dan sekeping kek basi. 
  • Kerja-kerja berskala besar itu membuktikan teknik Rosenquist untuk menggabungkan imej diskret melalui teknik-teknik penggabungan, saling dan juxtaposition, serta kemahirannya termasuk komentar politik dan sosial menggunakan imejan yang popular.







Comments

Popular posts from this blog

Realism and Impressionism

Baroque and Rococo

Early Medieval Art 476 - 1330s